Επικοινωνήστε 26610 43285
Κλείστε Ραντεβού
Αρχική Άρθρα Μελαγχολία των γιορτών

Μελαγχολία των γιορτών

Κοινοποίηση

Λόγοι για τη μελαγχολία των γιορτών

Οι γιορτές παρότι συχνά προβάλλονται ως μια περίοδος γεμάτη ευχάριστα συναισθήματα, πολλές φορές μπορεί να πυροδοτήσουν λύπη ή μελαγχολία. Όλοι έχουμε παρακολουθήσει ταινίες, αφίσες, διαφημίσεις όπου παρουσιάζονται χαμογελαστά πρόσωπα γεμάτα χαρά, ευτυχία, «ζεστασιά». Οι εικόνες αυτές, ορισμένες φορές ωθούν κάποιους ανθρώπους να συγκρίνουν τα δικά τους συναισθήματα με αυτά που υποθέτουν ότι αισθάνονται οι άλλοι γύρω τους ή με αυτά που θα «έπρεπε» να αισθάνονται κατά την περίοδο των γιορτών. Η σύγκριση εκφράζεται μέσα από αρνητικές σκέψεις, πχ. «θα περάσω τις γιορτές χάλια, όχι ευτυχισμένα όπως ο υπόλοιπος κόσμος», οι οποίες συνοδεύονται με αντίστοιχα αρνητικά συναισθήματα, πχ. θλίψη, απογοήτευση.

Παράγοντες που ωθούν το άτομο να αναπτύξει τον παραπάνω τρόπο σκέψης, μπορεί να είναι:

  • Οικονομικοί: τα οικονομικά προβλήματα ή ο φόβος ότι δεν θα υπάρχουν αρκετά χρήματα, μπορεί να συνοδεύεται με συναισθήματα λύπης, ενοχής, ακόμη και ντροπής
  • Στρες: η πίεση που νιώθουμε για το οικογενειακό γεύμα, όταν πχ. δεν έχουμε αρκετό ελεύθερο χρόνο από τη δουλειά μας
  • Μοναξιά: όταν όλοι βρίσκονται με τις οικογένειές τους, το να περάσει κάποιος μόνος τις γιορτές μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχοφθόρο
  • Πένθος: η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου ενδεχομένως να είναι περισσότερο έντονη αυτή την περίοδο
  • Αποξένωση: όταν υπάρχει ρήξη με κάποια μέλη της οικογένειας, οι συνεστιάσεις μπορεί να οδηγήσουν σε συναισθήματα λύπης, ενοχής
  • Διαζύγιο: εάν το διαζύγιο είναι σχετικά πρόσφατο, μπορεί να έρθουν στη μνήμη όμορφες στιγμές με τον πρώην σύντροφο
  • Ανάγκη να ευχαριστήσουμε τους άλλους: ποιον θα δούμε τις γιορτές, πότε, τι ακριβώς θα κάνουμε αποτελούν πηγές πίεσης
  • Εποχιακή διαταραχή συναισθήματος: πρόκειται για μια κατάσταση όπου εμφανίζεται καταθλιπτικό επεισόδιο κατά τη διάρκεια μίας συγκεκριμένης εποχής του έτους

Συνήθως οι γυναίκες αναλαμβάνουν το μεγαλύτερο βάρος του προγραμματισμού και της προετοιμασίας των γιορτών, συνεπώς έχουν και μεγαλύτερες πιθανότητες να έχουν τέτοιου είδους αρνητικά συναισθήματα.

Τι μπορούμε να κάνουμε για τη μελαγχολία των γιορτών;

  • Προγραμματισμός δραστηριοτήτων: αποφασίστε με ποιον και πώς θα περάσετε τις γιορτές. Η αναβολή των αποφάσεων προσθέτει στρες
  • Να ψωνίσουμε εγκαίρως: θα αποφύγουμε το συνωστισμό των τελευταίων ημερών και θα μπορέσουμε να αφιερώσουμε χρόνο σε άλλες δραστηριότητες
  • Να ζητήσουμε βοήθεια: δε χρειάζεται να τα κάνουμε όλα μόνοι μας, Μπορούμε να ζητήσετε τη βοήθεια από τα παιδιά ή το σύντροφό μας
  • Τα δώρα να είναι μέσα στις οικονομικές μας δυνατότητες: η ντροπή μπορεί να μας «αναγκάσει» να αγοράσουμε πράγματα που δε βρίσκονται στις οικονομικές μας δυνατότητες. Αντί να προσπαθήσουμε να ικανοποιήσουμε τους αγαπημένους μας με ακριβά δώρα, μπορούμε να μοιραστούμε τα συναισθήματά σας μαζί τους. Ακόμη και το πόσο θα θέλατε να χαρίσετε κάτι ακριβό αλλά δεν μπορείτε
  • Ας αφήσουμε στην άκρη την τελειότητα: το τέλειο γεύμα δεν μπορεί να υπάρξει. Μπορεί να υπάρχουν ελλείψεις ή/και κακοτοπιές, οι οποίες όμως δε θα στερήσουν τη δυνατότητα να βρεθούμε κοντά με τους ανθρώπους που αγαπάμε
  • Ας δώσουμε χώρο στον εαυτό μας: δε χρειάζεται να καταπνίγουμε το συναίσθημά σας επειδή οι ημέρες απαιτούν να είμαστε χαρούμενοι. Ακούστε τον εαυτό σας και στη συνέχεια αναλάβετε δράση ώστε να κάνετε κάτι που σας ευχαριστεί
  • Ας περάσουμε τις γιορτές με συντροφιά: εάν είμαστε μόνοι, μπορούμε να περάσουμε τις γιορτές με άλλους ανθρώπους που είναι μόνοι. Για παράδειγμα η εθελοντική προσφορά σε άτομα που έχουν την ανάγκη μας μπορεί να δώσει μεγάλο αίσθημα ικανοποίησης

Οι καταστάσεις που συμβαίνουν στη ζωή μας μπορεί να μη δημιουργούν τις συνθήκες εκείνες που νομίζουμε ότι είναι απαραίτητες προκειμένου να χαρούμε τις γιορτές. Παρ’ όλ’ αυτά μπορούμε να προσπαθήσουμε να ζήσουμε τις στιγμές με άτομα που θέλουμε, κάνοντας πράγματα που μας ευχαριστούν.

πηγή: προσαρμογή από Lancer D. (2016) Understanding & coping with the Christmas Blues