Επικοινωνήστε 26610 43285
Κλείστε Ραντεβού
Αρχική Άρθρα Ανεργία: 10 συμβουλές αυτοβοήθειας

Ανεργία: 10 συμβουλές αυτοβοήθειας

Κοινοποίηση

Συνέπειες της ανεργίας

Κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης που διανύουμε τα ποσοστά ανεργίας έχουν πολλαπλασιαστεί. Γνωρίζουμε ότι η ανεργία μπορεί να έχει επιπτώσεις στην υγεία, αφού τα άτομα που έχουν χάσει την εργασία τους έχουν περισσότερες πιθανότητες να υποφέρουν από κατάθλιψηάγχος, κατάχρηση αλκοόλ, αυτοκτονίες, καρδιαγγειακά προβλήματα. Επίσης, η απώλεια εργασίας μπορεί να επηρεάσει το γάμο, να εντείνει οικονομικές δυσκολίες, ή να οδηγήσει το άτομο σε συναισθήματα ντροπής και απελπισίας. Όσο δυσάρεστη όμως και αν είναι αυτή η κατάσταση, το άτομο μπορεί να την αντιμετωπίσει και να τη διαχειριστεί με δημιουργικό τρόπο.

10 βήματα για τη διαχείριση της ανεργίας

  • Έχεις δικαίωμα στα συναισθήματά σου
    Μένοντας άνεργος μπορεί να αισθάνεσαι θυμωμένος, ματαιωμένος, ντροπιασμένος, μόνος, απελπισμένος, αγχωμένος κ.ά. Είναι ανθρώπινα συναισθήματα που ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώσει. Το να νιώθεις αρνητικά συναισθήματα δε σημαίνει ότι δεν μπορείς να κάνεις κάτι ώστε να ανατρέψεις την κατάσταση που ζεις.
  • Δεν είσαι μόνος
    Η ανεργία είναι ένα φαινόμενο που υπάρχει παντού. Η οικονομική κρίση έχει μεγεθύνει το πρόβλημα στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες, όμως ανέκαθεν αποτελούσε κομμάτι του εργασιακού βίου. Μπορεί να αισθάνεσαι «διαφορετικός» γιατί είσαι πλέον άνεργος, στην πραγματικότητα όμως είσαι το ίδιο άτομο που ήσουν και πριν, αφού αυτό που συνέβη μπορεί να συμβεί στον οποιονδήποτε.
  • Άφησε τις σκέψεις σου
    Αρκετοί άνθρωποι που έχουν χάσει την εργασία τους αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο να γεμίσουν τον ελεύθερο χρόνο που έχουν και περνούν την ημέρα τους σκεπτόμενοι: «Γιατί συνέβη αυτό σε εμένα;», «Δεν το πιστεύω ότι έχασα τη δουλειά μου» κ.ά. Αυτές οι επαναλαμβανόμενες αρνητικές σκέψεις δεν οδηγούν πουθενά αφού το μόνο που συμβαίνει είναι να επαναλαμβάνονται, δίχως να δίνεις απαντήσεις, ούτε φυσικά να βρίσκεις λύσεις. Θέσε όριο μέσα στην ημέρα (πχ. 20 λεπτά) όπου μπορείς να κάνεις τέτοιου είδους σκέψεις και αφιέρωσε την υπόλοιπη σε ευχάριστες δραστηριότητες.
  • Ανέλαβε δράση
    Τα συναισθήματα επηρεάζονται από τη συμπεριφορά μας. Η απομόνωση, η απόσυρση στο σπίτι και η μη ενεργοποίηση είναι οι πιο σίγουρες μέθοδοι για τη διατήρηση των αρνητικών συναισθημάτων. Εάν θέλεις να ανατρέψεις τη δυσάρεστη αυτή συναισθηματική κατάσταση χρειάζεται μια διαφορετική στρατηγική: η κινητοποίηση.
  • Προγραμμάτισε ευχάριστες δραστηριότητες
    Παρότι είσαι άνεργος δε σημαίνει ότι πρέπει να είσαι σκυθρωπός. Απασχόλησε τον εαυτό σου προγραμματίζοντας καθημερινές δραστηριότητες, οι οποίες θα είναι ευχάριστες και θα κρατούν σε εγρήγορση το ενδιαφέρον σου. Μια πρόταση θα ήταν να ξεκινήσεις τη φυσική άσκηση, ή ακόμη να συναντήσεις φίλους. Μπορείς είτε να ξεκινήσεις κάποιο παλιό ή νέο άθλημα που είχες παραμελήσει εξαιτίας της δουλειάς σου είτε να ασχοληθείς με κάτι δημιουργικό όπως η μαγειρική.
  • Δουλειά σου είναι να βρεις δουλειά
    Μπορεί να έχεις χάσει την εργασία σου όμως αυτό δε σημαίνει ότι δεν έχεις δουλειά να κάνεις. Χρειάζεται να αφιερώσεις κάποιες στιγμές της ημέρας για την αναζήτηση νέας εργασίας. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω κοινωνικών επαφών, μέσω διαδικτύου κ.ά. Ποτέ δε γνωρίζεις πότε και από ποια πηγή μπορεί να προκύψει κάποια νέα ευκαιρία για δουλειά.
  • Φρόντισε τον εαυτό σου
    Η κατάσταση της ανεργίας συχνά συνοδεύεται με αυτοκαταστροφικές/επικίνδυνες για την υγεία συμπεριφορές: κατανάλωση ανθυγιεινών τροφών ως μέθοδο ανακούφισης, απώλεια ύπνου μένοντας μέχρι αργά στην τηλεόραση ή στον υπολογιστή, αύξηση του καπνίσματος ή κατάχρηση αλκοόλ, παντελής έλλειψη φυσικής άσκησης. Κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής, χρειάζεται να φροντίσεις τον εαυτό σου θέτοντας ως προτεραιότητα την κατάσταση της υγείας σου: εντόπισε τις ανθυγιεινές συμπεριφορές σου, δώσε σημασία στον ύπνο σου, άλλαξε διατροφικές συνήθειες και βάλε στη ζωή σου τη φυσική άσκηση. Η κατάσταση της υγείας σου χρειάζεται φροντίδα.
  • Γίνε φίλος του εαυτού σου
    Σε αυτή την ιδιαίτερη περίοδο που περνάς προσπάθησε να είσαι υποστηρικτικός με τον εαυτό σου. Σκέψου πώς θα μπορούσες να υποστηρίξεις τον καλύτερό σου φίλο αν βρισκόταν στη δική σου κατάσταση και αντιμετώπισε τον εαυτό σου όπως θα αντιμετώπιζες το φίλο σου.
  • Κάνε κοινωνικές επαφές
    Όταν είσαι άνεργος είναι εύκολο να αποσυρθείς και να βιώσεις την απομόνωση. Δε χρειάζεται όμως να ζήσεις την κατάσταση αυτή μόνος σου. Σκέψου εάν η παθητικότητα σε βοηθά, ξεπέρασε την ντροπή που ίσως νιώθεις για την απώλεια της εργασίας σου. Προσέγγισε και δώσε την ευκαιρία στα κοντινά σου πρόσωπα να σε στηρίξουν. Αυτό θα σε βοηθήσει να καταλάβεις ότι δεν είσαι μόνο ένα άτομο που έχει χάσει τη δουλειά του, αλλά κάτι πολύ περισσότερο (φίλος, αδελφός, γιος). Παράλληλα θα μπορούσες να διαθέσεις κάποιο από το χρόνο σου συμμετέχοντας εθελοντικά σε ομάδες που προσφέρουν κοινωνικό έργο.
  • Δώσε χρόνο στον εαυτό σου
    Ίσως σκέφτεσαι ότι πρέπει να βρεις δουλειά άμεσα. Χρειάζεται να δώσεις χρόνο στον εαυτό σου ώστε να δημιουργήσει περισσότερες ευκαιρίες εργασίας και να είσαι ευέλικτος σχετικά με το τι θα μπορούσες να κάνεις και με το πότε θα μπορούσες ξεκινήσεις νέα εργασία.

Την περίοδο που είσαι άνεργος, επικέντρωσε την προσπάθειά σου να μη χάσεις και τον εαυτό σου εξαιτίας της απώλειας της εργασίας σου. Άρπαξε την ευκαιρία να χρησιμοποιήσεις το χρόνο που έχεις στη διάθεσή σου παραγωγικά, κάνοντας πράγματα που θα σε ευχαριστήσουν, θα σου προσφέρουν περαιτέρω κατάρτιση, θα σου δώσουν νέες ευκαιρίες εργασίας. Η ανεργία είναι μέρος της ζωής και πιθανόν όλοι να βρεθούμε κάποια στιγμή χωρίς δουλειά. Παρότι δεν εξαρτάται πλήρως από εμάς εάν θα χάσουμε τη δουλειά μας, ο τρόπος με τον οποίο θα διαχειριστούμε την κατάσταση περνά από το χέρι μας!

πηγές: Leahy RL (2013) Keeping your head after losing your job / εικόνα: tanea.gr

Δείτε Επίσης

Δείτε όλα τα άρθρα